ilona-in-tanzania.reismee.nl

Daar zijn we dan...

Zaterdag 4 november vertrekken wij vanuit Amsterdam. Nadat we zijn uitgezwaaid door heel veel lieve mensen, zijn we klaar om te gaan. Na een reis van 19 uur komen wij aan op Kilimanjaro Airport. Nadat we ons visum hebben geregeld worden we naar ons gastgezin gebracht door Frank. Eenmaal aangekomen in het gastgezin wacht de mama ons op. Ook is er een andere vrijwilliger die ons meteen heel veel vertelt. Als wij naar onze kamer gaan zien we pas dat het toch wel erg primitief is. Kleine kamers, geen warme douche (en douchekop) en we moeten op de hand wassen. Om half 8 gaan we eten. Mama heeft een feestmaal voor ons gemaakt om ons te verwelkomen. Chappati's en rijst met bonen. Ook liggen er verschillende groentes. Na gegeten te hebben gaan we douchen en naar bed.

Na een gebroken nacht worden we om 8 uur opgehaald door een werknemer van Travel Active. Zij laat ons zien waar ons vrijwilligersproject is en leidt ons rond door de stad Arusha. Aangekomen bij het project zien we dat het een erg arm schooltje is. De kinderen in Tanzania gaan pas met 6 jaar naar school. De kinderen die van 8.00 uur en 11.00 uur op het project komen zijn 4 en 5 jaar en worden op tanzaniaanse wijze klaargestoomd voor de basisschool. Vanaf 11 uur komen de kinderen vanaf 6 jaar voor Engels en wiskunde bijles. Dit kan duren tot 18.00 uur. Onze werktijden zijn van 8.00 uur tot 14.00/15.00 uur. Als de kinderen ons zien beginnen ze allemaal Mzungu te roepen. Dit betekent 'blanke'. Na even kennisgemaakt te hebben gaan wij verder. Door naar het centrum van Arusha. Hier gaan wij een tanzaniaans simkaartje regelen en geld pinnen. Een erg drukke stad met ongeregeld verkeer. Wij horen dat ze hier pas sinds een week stoplichten hebben. Daar moet zo te zien nog iedereen erg aan wennen. Als alles geregeld is gaan Debby en ik samen nog even ergens lunchen en genieten van het weer. Het is hier elke dag rond de 27 graden.

De volgende dag gaan we voor het eerst echt meedraaien op het schooltje. We doen buiten een 'knutsel' activiteit, een vlinder inkleuren. Voordat er vrijwilligers op deze school kwamen, hadden de kinderen nog nooit geknutseld. Daarna gaan de kinderen dansen en zingen. Ze leren op een spelenderwijs het alfabet en de getallen. Daarna zwaaien we de kindjes uit en komen de volgende kinderen aan voor de bijles. Even een buiten activiteit (touwtje springen) en dan de schoolbanken in voor de les. Wanneer de kinderen hun huiswerk niet gedaan hebben of niet luisteren krijgen ze zweepslagen. Niet voor te stellen maar helaas realiteit. Als we naar huis lopen vanaf het project (25 min.) vertelt de andere vrijwilliger dat er een zwembad in de buurt is (10 min lopen), waar je voor omgerekend 2 euro een dag kan zwemmen. Ze laat ons zien waar het is. 'S avonds zijn we met de andere zes vrijwilligers naar een buiten bios gegaan. Mama en Baba regelen voor ons een taxi, zodat we veilig voor de deur worden opgehaald/afgezet.

Wat een andere wereld. Zoveel verschil met hoe wij het gewend zijn. De kinderen zijn super blij met wat ze hebben, in onze ogen vrij weinig. Daar kunnen wij zeker de komende tijd wat van leren.

De eerste excursies zijn geboekt. Volgend weekend maken wij een 2 -daagse trip naar Lake Natron en over 2 weken gaan wij voor 4 dagen op safari naar; Lake Manyara, Serengeti National Park en Ngorongoro Krater. Die verhalen zullen zeker volgen.

Allemaal bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige blog, erg leuk!

Tot gauw!

Jos

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen, geniet van de excursies en de temperatuur. Veel succes en groetjes. We blijven jullie volgen.?

Marie-Louise

Wat een ervaringen en heftig al die armoede. Fijn dat je iets voor ze kunt doen. Succes en groetjes.

Bert en Marjan

Hallo Ilona, wat hebben jullie in korte tijd al veel indrukken opgedaan. We wensen je, samen met Debby, een hele mooie tijd Tanzania. Geniet van al het mooie dat je meemaakt. Heel veel plezier met de kinderen die al jullie extra aandacht nodig hebben.
Liefs en groetjes van ons, en we zijn benieuwd naar al jullie belevenissen.

Malaika

Een spannend,leuk en een verrassend begin!
Mooi dat jullie je draai een beetje beginnen te vinden.
Alvast veel plezier met de komende tripjes.
Dikke knuffel van ons

Bettie

Fijn om al wat van jullie te lezen. Geniet van alles!

omaJesien

Fijn om te lezen en te zien dat jullie goed zijn aangekomen Heel veel succes met alles wat op jullie weg komt.Lieve groeten Oma Jesien

Jelske

Erg fijn om te lezen waar jullie mee bezig zijn! Ik weet zeker dat jullie je met de volle 100% inzetten om hier een waardevolle reis van te maken, en als ik het zo lees dan is dat het ook zeker!
Heel veel succes met alles & geniet! Liefs :-)

Marthijs

Leuk om te lezen wat jullie doen daar.
Kan alleen maar zeggen veel respect dat jullie dat doen.
Veel succes met wat jullie doen en veel plezier

Loes

Wat een andere wereld iloon ,indrukwekkend.
Knap dat jullie dit doen. Heel veel succes en ik zal je volgende blog zeker lezen.
Is echt de moeite waard.

Xx

Eveline

Leuk om te lezen! Bijzondere en leerzame ervaring hoor. Hele fijne tijd en veel plezier met de uitstapjes! En een dikke knuffel van Cas ;-)

Gerard

Hallo Ilona ik ben blij om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en dat je de eerste indrukken heb weergegeven in je verhaal. Ik neem aan dat er nog velen zullen volgen en hoop dat jullie een beetje je draai kunnen vinden in deze "andere wereld" lieve groetjes van mij en van Siety en in gedachte van Ria en we zullen jullie zeker volgen

Gerwin

Leuk om te lezen welke ervaringen jullie daar allemaal meemaken en opdoen! Zo te horen gaan jullie je daar prima redden, ondanks de primitieve wereld. Veel plezier! Geniet ervan! En mooi dat jullie daar de kindertjes mogen helpen!
Dikke knuffel! Toedels!

Evelyn

Hoi Ilona, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en ervaren in een ‘andere’ wereld! Mooi dat jullie de kindjes daar helpen. Veel plezier en een knuffel van Fynn

Annie en Wim Sleiderink

Wat een verhalen Was hier ook maar gekomen voor een hangertje hadden we vast gekocht of kan het nog. Voor € 5,-Mag ook zonder hangertje we geven je moeder Ilona wel € 5,-
Die zweepslagen is toch ook vreselijk.
We hebben een nicht die in Ghana ook vrijwilligerswerk doet die blog houden we ook bij .
Koud douchen en met de hand wassen doen ze daar ook.
Jullie adres kreeg ik van de moeder van Debbie.Geniet van jullie werk groeten van Wim en Annie