ilona-in-tanzania.reismee.nl

Lake Natron

Hallo allemaal.

Zaterdag ochtend om 7.30 uur worden we opgehaald met de jeep. We gaan met z'n 4en naar Lake Natron. Er gaan een aantal mensen met ons mee. De bestuurder, de kok en 2 gidsen. We starten de 5 uur durende reis. Na 2 uur gaan we van de verharde weg af en rijden we de laatste 3 uur off road. Super gaaf! Tussen door stoppen we nog bij een grote krater waar we even tijd hebben om van het uitzicht te genieten. Als we weer door rijden komen we steeds meer wild tegen. Zo zien we gnoe's, zebra's en verschillende soorten apen. Ook zien we veel massai stammen die met hun kudde dieren rond lopen. Helaas zien we ook veel dode dieren, dit komt omdat het de laatste tijd bijna niet heeft geregend en de dieren daardoor zijn uitgedroogd. Eenmaal aangekomen op het kamp zien we een aantal hutjes staan en 2 tenten. De tenten zijn voor ons en we leggen onze tassen neer. We gaan vrijwel gelijk door naar de watervallen. Op onze slippers, want we hadden te horen gekregen dat we natte voeten konden krijgen. Het eerste deel gingen we met de jeep. Daarna nog een uurtje lopen en we zouden bij de waterval zijn. De weg er naar toe vond ik best een beetje spannend, want we moesten over de rotsen en door het water. De rotsen werden steeds stijler en de waterstroming steeds sterker. Uiteindelijk aangekomen bij de waterval was er gelegenheid om te zwemmen. Terugkomend bij de jeep waren we toch best een beetje trots op ons zelf! Even naar het kamp om ons op te frissen en door naar de zonsondergang bij de bergen bij Lake Natron. Een adembenemend vergezicht met een zon die achter de bergen verdween. Op de terug weg naar het kamp zien we giraffes lopen en mogen we de jeep uit voor wat foto's. Natuurlijk even een selfie met een giraffe gemaakt! Eenmaal bij het kamp aangekomen heeft onze kok een lekkere maaltijd op tafel gezet. Na het eten goed insmeren met deet voor de muggen, tanden poetsen en lekker op tijd de tent in. Na een gebroken nacht rollen we onze tent uit en worden begroet door 3 honden. De gidsen vertellen ons dat de honden de beveiligers van het kamp zijn voor wild. Om 6.00 uur stappen we de jeep in om de zonsopgang te gaan bekijken. Als we de jeep uitstappen en richting de berg lopen waarop we de zonsopgang gaan bekijken zien we super veel bavianen lopen. Bavianen slapen 's nachts op de berg en gaan overdag de 'natuur' in. Wanneer de zon op is gekomen rijden we door naar de flamingo's. Helaas zijn de flamingo's erg bang voor ons en laten ze zich alleen maar van een afstand bekijken. Wel super gaaf om zoveel flamingo's bij elkaar te zien. Weer terug naar het kamp waar een super lekker ontbijt voor ons staat. Geroosterd brood met een omlet en pannenkoekjes met jam. Na het ontbijt rijden we echt naar het meer. Dit meer kleurt normaal gesproken een beetje roze door de hoeveelheid zout in het water. Helaas door de droge periode staat het meer bijna droog en is het zout hard geworden. Als je over het zout loopt breekt het en komt er een laagje water doorheen dat door het zand nu een roest kleur heeft gekregen. Als laatste rijden we door naar een massai dorp. De massai leven echt nog met de natuur. Douchen en wassen in een rivier. Plassen en poepen in de natuur en eten verbouwen ze zelf. De hutjes waar ze in leven zijn gemaakt van klei, takken en stro. In de hutjes is het super warm omdat er continu een vuurtje brand. Ze slapen op een zelfgemaakte latte bodem maar dan zonder matras. De mensen zelf hebben als kleding kleden omgeslagen en hebben veel eigengemaakte sieraden om. Sommige kralen worden gemaakt van pitjes uit bonen. Wij krijgen allemaal een armbandje. Ook zien wij een jongentje met het syndroom van down. Erg mooi om te zien dat dit kind goed in de stam wordt opgenomen en niet wordt verstoten. Vol met indrukken voor de laatste keer terug naar het kamp om te lunchen en onze spullen te pakken. Voordat we weg gaan vragen de gidsen of ze onze legen flessen mogen hebben. Deze gaan ze vullen met water. Door de droogte van de afgelopen tijd zitten ook veel massai stammen zonder water.Wanneer we mensen tegen komen kunnen we hun water geven. Het water komt ook voor de dieren goed van pas. Zo komen we onderweg een zebra tegen die niet meer de kracht heeft om op zijn benen te staan. De 2 gidsen gaan naar de zebra toe. En als de zebra op wil staan valt hij steeds om. Heel erg zielig. Ze laten de zebra 2 flessen water leeg drinken. Hopelijk genoeg om te overleven. Wanneer we nog ongeveer 3 uur moeten rijden komen we midden in een zandstorm terecht. Ondanks dat we onwijs vies zijn geworden vond ik dit een super vette ervaring. Terug bij ons huis lekker douchen en nagenieten.

Zaterdag gaan wij op 4 daagse safari. Ik houd jullie op de hoogte.

Via deze weg wil ik iedereen even bedanken, ik heb super veel leuke en lieve berichtjes gehad op mijn blog. Dit vind ik onwijs leuk!

Tot gauw.

Liefs Ilona.

Eefje

Leuk verhaal! Herkenbaar ;)

Annie en Wim Sleiderink

Wat een belevenis dat zullen jullie nooit vergeten Geniet van alles
groeten uit Westenholte

Malaika

Wat mooi dat de kinderen jullie spellen leuk vinden, ze zijn net zo fanatiek als jullie haha.
Heerlijk om ff te poedelen bij Lake Natron. We genieten mee met jullie verhalen en foto's.

Aartje Woltjer

mooie ervaringen Ilona, die je voor altijd mee zult nemen in je herinnering. Van Oma !! kreeg ik je blog-adres door. ik ga je volgen en op afstand meegenieten/meeleven met jullie. leer je Swahili? of is Engels de voertaal?
Lieve groet Aartje