ilona-in-tanzania.reismee.nl

Verschillende culturen

Hallo allemaal

Afgelopen weken 2 keer mee geweest naar scholen van andere vrijwilligers. Een keer naar de Meru school. Hier hebben ze onwijs grote groepen van 150 leerlingen. Dit wordt zo nu en dan verdeeld in 2 groepen. Hier krijgen de kinderen tussen de middag eten op school. Ook is het hier nog vanzelfsprekend dat er stokslagen worden uitgedeeld wanneer de kinderen ongehoorzaam zijn. Dit is verschrikkelijk. De andere keer ben ik mee geweest naar de Osambischool. Dit is een kleuterschool met 11 leerlingen. Het gebouw is heel vrolijk aangekleed met knutselwerkjes en ze hebben redelijk goede materialen. Ook zit er bij dit schooltje een speelplaats met schommels en een glijbaan. Super interessant om de verschillen per school te zien.

Er zijn ook qua cultuur veel verschillen met Nederland. Ik zal er een paar vertellen. De mensen eten hier 2x per dag warm. Douchen koud en vaak zonder stromend water. Wassen gebeurt in emmers. De wc is een gat in de grond. Zeker 1 keer per dag geen stroom wat zo een aantal uur duurt. Eten koken doen ze op een vuurtje op de grond, en de slager heeft het vlees aan het plafond hangen zonder dat het gekoeld wordt. Vaak laten vrouwen hun nagels lakken door mannen, ze komen dan langs de huizen of doen dit op straat. Man en vrouw hebben hier bijna geen haargroei en daarom dragen vrouwen vaak pruiken, in de klas kan je soms ook niet goed zien of het een jongen of een meisje is. Baby's hebben daarin tegen al snel heel veel haar. Ook eten baby's hier met 3 maanden al pap waardoor de meeste baby's hier groter zijn dan in nederland. De man heeft hier veel meer te zeggen dan de vrouw. Ook is het prima dat en man meerdere vrouwen heeft. Als een vrouw zwanger is zegt ze hiermee hoeveel ze van haar man houdt. Hoe meer kinderen jij je man geeft hoe meer je van hem houdt. Zelfs als je zwanger bent van een andere man zou jouw man dit beschouwen als zijn eigen kind en denken dat je meer van hem houdt omdat je hem nog een kind geeft. Je stelt pas je vriendin voor aan je ouders als je zeker weet dat je gaat trouwen. En als je een minderjarig meisje al leuk vindt kan je haar reserveren om mee te trouwen als ze oud genoeg is. Het is hier dus nog normaal om uitgehuwelijkt te worden. Wanneer een meisje wordt verkracht en hierbij zwanger raakt wordt ze verstoten door haar familie omdat ze zwanger is zonder man te hebben en dit mag niet. Ook worden deze meisjes van school gestuurd.

Zoals je leest heel veel verschillen met Nederland. Wel moet ik er even bij zeggen dat sommige 'regels' bij de massai stam horen en andere bij de rest van het volk.

Helaas van de week te horen gekregen dat ik ben geskimed en dat mijn pinpas is geblokkeerd. Gelukkig ben ik hiervoor verzekerd en krijg ik het bedrag weer terug. Over 3 weken komen Christian, Chantal, Rick en Pascal en kunnen hun mijn nieuwe pinpas meenemen. Erg veel zin om hun alles te laten zien.

Morgen ochtend worden we om 8 uur opgehaald om naar Lake Manyara, Serengeti en Ngorongoro crater te gaan.

Groetjes Ilona

Daniëlle

Jeetje wat een verschil inderdaad. Bijzonder, maar ook heftig om te zien! Zegt wel weer hoe goed wij het hier hebben?!
Wat balen van je pas....maar gelukkig komt er een nieuwe aan.
Kijk uit naar je volgende avontuur!

Jelske

Wat een verschillen! Heel leuk dat je dit allemaal opschrijft, echt super dat we het zo kunnen lezen!
Gelukkig is het met je pinpas binnenkort opgelost, erg fijn!
Geniet er weer van :-) Liefs Jelske

HENK VAESSEN

lIEVE Ilona,

Wat een verschillen met Westenholte1( en Castricum).
Il hen inmiddels al twee mailtjes van je oma gehad; dus je ontwikkelingswerk in Nederland is al goed gelukt ; nu het Tanziaanse onderwijs nog even!
Hartelijke groeten , ook van Liesbeth

Jesien Hoekstra

Lieve Ilona en Debby Wat fijn om met jullie op reis te zijn. Prachtig op safari .Wat zien jullie veel en beleven mooie maar ook veel heftige omstandigheden.Vaak hartverscheurend zoals kindermishandeling. Fijn dat jullie een goed thuis hebben en natuurlijk elkaar.Ik wens jullie samen verder nog een heel goede tijd toe en op5december neem je maar een chocoladeletter dan mogen jullie wel een beetje Nederlands zijn.Dan al weer uitzien naarChristian Chantal en de andere vrienden .Het zullen vast fijne dagen worden.Ik ben heel blij dat ik de berichten zelf kan lezen en opzoeken Somsheb ik nog wel hulpnodig

Annie en Wim Sleiderink

Bedankt voor het mooie verslag We hopen dat jullie nu wel iets kunnen kopen zonder pas .Maar dat zal wel lukken dat is wel fijn dat jullie met zijn tweeën zijn.
Groeten en geniet

HENK VAESSEN

Lieve Ilona en Vriendin,
Wel fijn om zoveel bezoek uit Nederland te krijgen zo rond de feestdagen. Ik herinner me van ons verblijf in Uganda ( van 1967 - 1970 ; ja, ja, we worden oud!) dat we in Kampala op een snikhete oudejaars avond met een paar andere Nederlandse vrienden oliebollen aan het bakken waren en dat er toch zoiets als een gevoel van heimwee opkwam! Dat kunnen jullie dus mooi delen met je bezoek.
We hebben je mooie kaart ontvangen (zebra's en in Zwolle afgestempeld!) en wensen jou ook het allerbeste in het nieuwe jaar . En doe de groeten aan je ouders , die , als de familie tam-tam nog goed werkt , momenteel bij jullie op bezoek zijn.

Hartelijke groeten , Liesbeth en Henk.