ilona-in-tanzania.reismee.nl

Safari

Hallo allemaal.

Dit weekend gaan we 4 dagen op safari. We beginnen bij Lake Manyara, daarna naar Serengeti en sluiten af bij de Ngorongoro krater. We worden zaterdagochtend om 8 uur opgehaald. Als we er bijna zijn, zien we veel bavianen en hebben we al een mooi uitzicht over Lake Manyara. Na 2.5 uur komen we aan bij het kamp waar we die nacht gaan slapen. Een tentje met in de buurt een wc gebouw. We gaan nu echt naar Lake Manyara. Erg veel groen en haast een jungle achtige natuur. Hier hebben we zebra's, giraffes, gnoe's, buffels, nijlpaarden, olifant, impala's en apen gezien en al 2 dieren van de big 5 gespot. Bij de lunchplek keken we uit over het meer en zag je een roze waas wat flamingo's waren. Onderweg naar het kamp gevraagd aan onze gids of we konden stoppen bij een uitkijkpunt. Hier keek je over heel Lake Manyara uit. Toen we terug kwamen bij het kamp was onze kok al met het eten bezig. Even met onze gids een potje pesten spelen om vervolgens aan tafel te gaan. De kok die de komende dagen met ons mee reist kan erg lekker koken. Tijdens het eten zagen we steeds vleermuizen vliegen en schuinboven ons hingen ze aan de rieten overkapping. Nog even gezellig natafelen en naar bed. Niet heel goed kunnen slapen en toen ik 's nachts de tent uit ging op te plassen werd ik op de wc gezelschap gehouden door een muisje... ik had het erger kunnen treffen. De volgende morgen hebben we heerlijk ontbeten en toen we zagen dat er Nutella bij het ontbijt zat waren we helemaal blij. Dat missen we hier toch wel een beetje. Onze spullen gepakt en door naar het volgende kamp. Onderweg naar de Serengeti rijden we langs de Ngorongoro krater. Hier stoppen we bij een uitkijkpunt waar je heel de krater kan zien. Erg mooi! Wanneer we bij de Serengeti aankomen rijden we eerst langs een uitgestrekte vlakte met allemaal zebra's en gnoe's. Onze gids vertelt dat de zebra en gnoe samen leven. Ook vertelt hij waarom zebra's soms 'geknuffeld' staan, dit is zodat ze voor elkaar in de gaten kunnen houden wat er achter hen gebeurt. Al vrij snel zien we een cheeta. Super gaaf want die hadden we hier nog niet gezien maar die had ik destijds in Zuid-Afrika ook nog niet gezien. Even later zien we een stuk van ons vandaan een luipaard in de boom liggen. Nummer 3 van de big 5 kunnen we ook afstrepen. Helaas kunnen we niet te dicht bij komen. In de Serengeti hebben ze de regel dat je absoluut niet van de paden af mag, zo hopen ze het park zo mooi te houden en kan onze volgende generatie er ook van genieten. Even later rijden we door en zien we 4 leeuwen koppen boven het gras uitsteken. Onze gids maakt even een uitzondering en rijdt richting de leeuwen. Wat een mooie beesten. Daarna door naar de hippopool. Een hele boel dikke nijlpaarden liggen lekker tegen elkaar aan in het water. Natuurlijk even ons best gedaan voor een foto als hij z'n bek open heeft. We rijden richting ons kamp en horen dat we vannacht midden in de Serengeti slapen. Niet meer zoveel drinken, want vannacht willen we niet tussen de wilde dieren door naar de wc. Onze tent opgezet en genoten van de prachtige zonsondergang. Wanneer de zon zakt lopen er een aantal zebra's langs. Daarna gaan we eten we worden vergezeld door honderde motten. Dat gefladder om mijn hoofd zorgt er niet echt voor dat ik rustig kan eten. Na het eten even nakletsen en de tent in. Opzich voor de plek waar ik lag nog aardig goed geslapen. De volgende dag optijd ontbeten. Wanneer we onze spullen inpakken laat onze gids ons een poot afdruk zien. Op zo'n 4 meter vanaf onze tentjes is vannacht een leeuw geweest. We vervolgen onze tocht door de Serengeti. Weer veel dieren gezien en genoten van de mooie natuur.Tegen half 5 komen we aan bij onze laatste slaapplek. We zitten vrij hoog en en hebben hierdoor een mooi uitzicht. Even lekker douchen, want ze hebben hier warm water. Bijna vergeten hoe dat ook al weer was. Heerlijk! Daarna kijken we de zonsondergang en laden onze telefoon en camera op. Daarna avond eten. Na het avond eten lopen we met z'n 5en naar de wc. Als we teruglopen staat er een van de rangers bij de tenten. Hij vertelt dat er achter de tenten een leeuw is, maar dat we niet bang hoeven te zijn. Een andere ranger schijnt met zijn zaklamp en we zien een leeuw en daarachter nog 2 buffels op nog geen 10 meter afstand. Dat wordt lekker slapen vannacht... Er wordt een kampvuur gemaakt om de dieren op afstand te houden en de rangers vertellen ons dat ze 's nachts wakker blijven. Even opwarmen bij het kampvuur, want doordat we zo hoog zitten koelt het 's avonds erg af. Nadat ik die nacht bijzonder goed geslapen heb hoor ik de volgende ochtend aan het ontbijt van de andere meiden wat zij die nacht allemaal gehoord hebben. We pakken onze spullen en gaan met de jeep naar de Ngorongoro krater. De weg naar beneden is erg stijl maar met een adembenemend uitzicht. Ook in de krater is het zicht heel mooi omdat je waar je ook kijkt op de achtergrond altijd bergen ziet. Nog niet zo heel lang in het park en we zien in de verte een neushoorn. Onze big 5 is compleet! Vervolgens zien we 2 leeuwen. We besluiten ze zoals meerdere jeeps te volgen. Uiteindelijk komt een van de leeuwen in de schaduw van onze jeep liggen en is dus super dichtbij. Heel gaaf! Onderweg weer veel wild gezien en verschillende vogels. We lunchen bij de hippo pool en gaan vervolgens door het park weer terug naar het kamp. Pakken onze spullen om vervolgens terug naar Arusha te rijden. Onderweg nog even gestopt bij verschillende markten om even rond te snuffelen. Als we thuis zijn werk ik voor de laatste keer mijn boekje bij waar ik veel dieren in op heb geschreven en hier de gespotte dieren af vink. We hebben dit weekend 46 verschillende dieren gezien!

Wat was dit een gave ervaring! Helemaal moe maar voldaan ons bed in om even bij te tanken.

Deze week dus nog maar 3 dagen project. We gaan de kinderen de kleuren leren. Daar vertel ik later meer over.

Liefs Ilona.

Marie-Louise

Wat geweldig, de mooie natuur met al die dieren, we kijken er naar uit om het ook mee te maken.

Joey

Wat een gave safari hebben jullie meegemaakt zeg, heel bijzonder! Zo te horen en te zien heb je het helemaal naar je zin daar en dat pakken ze nooit meer van je af! Veel plezier met wat nog komen gaat en ik blijf je volgen!