ilona-in-tanzania.reismee.nl

Tengeru hospital

Hallo allemaal

Vandaag gingen we mee met een andere vrijwilliger naar haar vrijwilligerswerk. Zij doet vrijwilligerswerk in het ziekenhuis. Door haar verhalen waren wij erg benieuwd hoe een ziekhuis er hier uitziet. Eerst gaan we kijken bij de apotheek die naast het ziekhuis zit. Het is klein en alle doosjes met medicijnen liggen door elkaar in de vitrine. Op de plankjes staan verschillende flesjes met vloeistof. Foto's maken in de apotheek is niet toegestaan. We lopen een hek door en komen op het terrein van het ziekenhuis. Het ziekhuis is niet een pand maar meerdere lossen gebouwtjes met in ieder gebouwtje een afdeling. Zo heb je een aparte mannen en vrouwen afdeling. De mannen en vrouwen liggen gescheiden. Wel is het toegestaan dat een vrouwelijke arts een man helpt en andersom. Ook kwamen we bij de kraam afdeling. Dit was een langwerpig gebouw. Bij de eerste deur kom je binnen als je nog moet bevallen. Bij de tweede deur als je gaat bevallen en bij de derde deur als je bent bevallen. Vrouwen bevallen hier vaak zonder dat de vader van het kind erbij is. Ook liggen ze naast elkaar te bevallen. Dus de privacy is hier ver te zoeken. Wanneer er een bevalling heeft plaats gevonden word het kindje mee genomen en onderzocht. De vrouw wordt een beetje schoongemaakt en staat vaak na 1 uur al weer naast het bed. Daarna gaan we door naar het tbc gebouw. Tuberculose is hier een veel voorkomende ziekte. Ook zien we een afdeling waar je oogtesten kan laten doen. Een bril is hier wel echt voor de rijkere mensen want op straat heb ik nog maar een paar brildragers gezien. We gaan naar de koffie kamer. Hier zien we een kast met daarin de voorraad van het ziekenhuis. In vieze lades liggen een paar flesjes met vloeistof en verband. Dit wordt vrijwel niet gebruikt omdat het hier gebruikelijk is dat de patiënt zijn/haar eigen materiaal mee neemt. Dit gaat van een verband tot aan de handschoenen van de arts. Als ze hier afval hebben, denk aan gebruikt verband, naalden maar ook de placenta, wordt dit verbrand. Dit gebeurt in een stenen huisje.
Heel indrukwekkend om dit allemaal te zien.

Ook horen wij een verhaal over een meisje die is verbrand vanaf haar tenen tot haar knie. Door slechte verzorging is dit een hele open wond geworden. Het meisje kan zelf geen gaasjes betalen en daardoor is het heel erg gaan onsteken en was de doorbloeding slecht. Door vrijwilligers die gaasjes hebben gedoneerd gaat het steeds beter met haar been. Een mooi iets om over na te denken om ook hier een deel van onze opbrengst naar toe te doen.

Vrijdag avond laat komen Christian, Chantal, Pascal en Rick aan. Ik verheug me er erg op om hun zaterdag alles te kunnen laten zien en lekker bij te kletsen.

Tot de volgende keer!

X Ilona

Loes

Mooi verhaal om te lezen zag er helemaal beelden bij. Erg bizar hoe anders het daar is zeg.

Jelske

Wat bijzonder om dit zo te lezen over het ziekenhuis zeg! Mooi dat jullie dit met eigen ogen hebben mogen zien :-)
Geniet van de komst van Christian, Chantal, Pascal en Rick!
Liefs Jelske

Cynthia

Wat ontzettend leuk dat jullie ook deze kant hebben gezien. Wat boffen wij toch dat wij in nederland wonen met goeie hygiene.. wat goeie verzorging al niet kan betekenen bijv bij de genezing van wonden!! Leuk iloon!! Ik kijk uit naar het volgende verhaal, en ga lekker genieten met je broer en de rest!! Liefs

Annie en Wim Sleiderink

Zo kunnen we lezen hoe goed of het in ons land is. We hebben niets te klagen het is hier toch wel allemaal goed geregeld. We wensen jullie mooie dagen met jullie bezoek Ilona en Debby Geniet er van
groetjes

Margot

Hallo Ilona!

Na mijn reis in Tanzania ben ik wat gaan zoeken op internet en hoe toevallig(!) kom ik jouw verhaal tegen. Zelf heb ik met twee andere meiden vrijwilligerswerk gedaan in dit ziekenhuis. We hebben het meisje met de brandwond aan haar been zien binnen komen en hebben haar voor een maand behandeld (6nov - 2december) en hebben we de materialen voor haar verzorgt. Wij hebben anderen vrijwilligers gevraagd om dit voort te zetten na ons vertrek. Toch zijn we erg benieuwd hoe het met haar gaat/ging!