ilona-in-tanzania.reismee.nl

Gelukkig nieuwjaar

Hallo allemaal.

Via deze weg wil ik jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar wensen.

Wij hebben natuurlijk kerst en oud en nieuw gevierd in Tanzania.

Tijdens kerst waren Christian, Chantal, Rick en Pascal hier. Eerste kerstdag hebben we bij baba en mama gevierd. 'S ochtends zijn we eerst naar een snake park geweest. Hier hadden ze zoals je waarschijnlijk al dacht super veel verschillende soorte slangen maar ook; krokodillen, varanen, schildpadden en verschillende vogels. Daarna gaan we naar een massai museum en maken vervolgens een ritje op een hele grote kameel. Als we thuis komen zitten er veel mensen beneden gezellig samen wat te drinken. We gaan erbij zitten en krijgen pinda's en popcorn. Dit is echt een lekkernij hier. Eind van de middag gaan we naar boven en kunnen Christian, Chantal, Rick en Pascal hun spullen op de kamer leggen. Ze blijven vannacht bij ons slapen. Na een aantal fanatieke potjes 30 seconds worden we geroepen voor het eten. Als we benenden komen zien we dat baba en mama en de rest van de familie er helemaal niet zijn. Na een paar ongemakkelijke minuten gaan we toch maar eten. Als we het eten bijna op hebben komt mama binnen. Ze vertelt dat ze vandaag kerst vieren bij de familie van baba thuis. Vandaar. Na het eten nog wat gedronken en gekletst met mama en daarna zijn we naar ons balkon verhuist om eerste kerstdag af te sluiten.
Op tweede kerstdag gaan we naar het hotel van Christian, Chantal, Rick en Pascal. We gaan een wandeling maken naar de Songota watervallen. Omdat dit erg achteraf is gaat er een gids mee voor de veiligheid. Mooie natuur en een prachtige waterval. 'S avonds eten we samen en kletsen we wat na. Voordat we naar bed gaan, gaan wij natuurlijk eerst even gebruik maken van een warme douche. Heerlijk!

De volgende dag gaan we met z'n allen naar Tarangire National Park. Het park wat bekend staat om z'n olifanten. Daar zijn Deb en ik heel blij mee, want wij hebben alleen nog maar olifanten in de verte gezien. In het park zien we naast alle andere mooie wilde dieren inderdaad heel veel olifanten. Hele groepen met kleintjes en olifanten die zich aan het wassen zijn of aan de waterkant wat drinken. Super gaaf. De volgende dag gaan we samen naar de hotsprings. Het was een warme dag dus aan het water kan je die dag zonder moeite doorkomen.

Met oud en nieuw zou mama om 12 uur niet thuis zijn, omdat die nacht haar zoon ging trouwen in de kerk. Debby en ik maken het balkon gezellig en spelen een spelletje. Om kwart voor 12 gaan we naar beneden. Iedereen is in verschillende kamers en wat mij heel erg opviel was dat ze niet aftellen maar als het 12 uur is gelukkig nieuwjaar zeggen en naar buiten gaan. Niet voor de buren maar om buiten te 'hangen'. Vuurwerk heb ik amper gezien. Alleen zelf gemaakte knallen. Als we baba nieuwjaar wensen wordt hij emotioneel en zegt dat hij aan god heeft gevraagd waarom hij nog leeft. Net iets te diep in het glaasje gekeken. Zoals heel veel mensen hier, want voor 12 uur konden al een aantal mensen niet meer op hun benen staan. Als mama en de rest van de familie uit de kerk komt begint het feest echt. Er is muziek, veel eten, nog meer drinken en veel nieuwjaars wensen. Er wordt veel gedanst en gelachen. Bijzonder om dit mee te maken.

Over 4 nachtjes slapen komen mijn ouders langs. Ik kan bijna niet meer wachten.

Lieve groetjes Ilona

Annie en Wim Sleiderink

Het is een genoegen om het verhaal te lezen wat jullie allemaal beleven
O ja Ilona en Debby ook de allerbeste wensen voor 2018.En geniet van jullie bezoek.
groeten van ons.

Marie-Louise

Wij ook niet, tot heel gauw.

Kevin, Lieke, Lia, Elle - team VW

Weer een mooie verhaal :) Super dat jullie de olifanten nu ook van wat dichterbij hebben kunnen zien. Jullie ook nog de beste wensen!

Hettie en Addy wi

Wij wensen jullie een super mooi jaar toe deze is in ieder geval al bijzonder begonnen.
Nog veelplezier en geniet ook van de komst van je ouders
Groetjes

Ellen van Dorsser

Djambo lieve Ilona, voor jou ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Je begint al goed in zo'n mooi land. Ik geniet van je leuk geschreven verhalen en ben blij voor je dat je zo geniet. Fijn ook dat je broer en je vrienden er zijn en je ouders binnenkort komen, zodat je ze deelgenoot kunt maken van de bijzondere dingen die je daar ziet en beleefd. GENIET!!!! Hartelijke groet.

Bettie

De beste wensen voor 2018!

Gerard & Siety

Dag Ilona,
Wij wensen jou en Debby het allerbeste voor dit nieuwe jaar en verder zou ik zeggen zet hem op en als ik het goed heb begrepen zijn je ouders nu onderweg of ze zijn er al. Siety en ik hebben grote plannen en zijn al een heel eind met de uitvoering maar misschien weet je het al en anders hoor je het nog wel van je ouders. Nogmaals veel liefs en van ons en doe ook de groetjes aan Debby