ilona-in-tanzania.reismee.nl

Weeshuis

Hallo allemaal.

Afgelopen week zijn we naar het weeshuis gegaan. Toen we binnen kwamen kregen we eerst een rondleiding. Er was een groep voor kinderen tot 1 jaar en een groep voor kinderen vanaf 1 jaar. We gingen eerst naar de groep voor de kinderen vanaf 1 jaar, want de baby's lagen nog te slapen. 9 kleine hummeltjes waren buiten aan het spelen. Er zaten 2 leidsters bij die wel lief waren voor de kinderen, maar meer aandacht hadden voor hun telefoon. We spelen en knuffelen met de kindjes en gaan vervolgens met ze naar binnen. Tegen 12.30 krijgen ze eten. Ze krijgen een hele volle kom met een warme maaltijd. De leidsters zitten op de bank en de kinderen staan voor hun terwijl ze eten krijgen. De kindjes die nog niet kunnen staan nemen ze of op schoot of laten ze voor hun op de grond zitten. Na de warme hap zijn we naar de baby afdeling gegaan. We deden onze schoenen uit en kregen een schort aan. We krijgen te horen dat als er een kindje wakker is we hem/haar uit het bedje mogen halen. We zien 11 bedjes naast elkaar op een kamer staan. Er zijn 2 kindjes wakker en die halen we er uit. We knuffelen en spelen met de baby's. De leidster ligt op een kleed op de grond en zodra er een baby van zich laat horen voelt ze zich niet echt geroepen om op te staan. Ik wel. Na een aantal baby's uit bed gehaald te hebben krijgen de eerste baby's eten. Dit is hier al vanaf 3 maanden een bakje vol gepureerd voedsel. De meeste baby's die hier liggen wachten totdat ze geadopteerd worden. De ouders zijn overleden, vaak aan aids of doodgebloed tijdens de bevalling. Ook is vaak de reden dat ze hier zijn omdat de ouders geen geld hebben om een kindje te kunnen verzorgen of te jong zijn. In sommige gevallen woont het kind hier nu maar zou weer naar de familie kunnen gaan als het ouder is.

Ik vond het heel bijzonder om dit allemaal mee te maken. Maar wel hartverscheurend om te weten en te zien dat deze kinderen zonder de liefde van hun ouders op moeten groeien en geen eigen huis en plekje hebben. Het is heel goed dat er weeshuizen bestaan, maar ik ben wel heel dankbaar dat mijn wiegje ergens anders heeft gestaan.

Tot de volgende keer.

Liefs Ilona.

Annie en Wim Sleiderink

Mooi verslag hoe ze daar met jonge baby's omgaan jullie doen wel liefdevol werk .
Wat erg dat ze meer aandacht hebben voor hun telefoon dan voor die kleine hummeltjes.
groeten uit Westenholte