ilona-in-tanzania.reismee.nl

Zanzibar

We zijn al op de helft van ons verblijf op Zanzibar, maar eerst even terug naar Arusha.

De laatste dag op ons project was erg leuk. Ze hadden het schoolbord voor ons versierd met lieve dankbare teksten. We hebben verschillende spel activiteiten gedaan in kleine groepjes. Zo hebben we gebowld met lege flessen, hinkelpotten en een visspel gedaan. Aan het einde van de dag hebben we wat lekkers en ballonnen uitgedeeld. Na heel veel knuffels gaan we met een voldaan gevoel weg. 'S middags gaan we samen met mama oppad om 180 kilo ugali bloem, 120 kilo rijst, 60 kilo suiker, 30 liter olie en 30 zeep repen te kopen. Dit gaan we morgen uitdelen aan 30 arme families in de buurt.

De volgende ochtend nemen we alle spullen die wij op het schooltje gebruikt hebben en mee van huis hebben genomen qua kinderspeelgoed mee naar beneden. We stallen dit uit en elk gezin met kinderen mag naast 6 kilo ugali bloem, 4 kilo rijst, 2 kilo suiker, 1 liter olie en een zeep reep ook iets uitzoeken voor de kinderen. De eerste mensen zitten al vroeg te wachten. Bijzonder om te zien dat deze mensen zo arm zijn dat als ze weten dat ze eten krijgen 2 uur eerder dan de afgesproken tijd komen. We delen alles uit. De mensen weten vaak niet wat ze moeten zeggen, maar zijn erg blij. Als iedereen weg is hebben we het er samen met baba en mama over. Baba verteld dat er een mevrouw was die, nadat ze eten kreeg, buiten in tranen uitbarsten. Zo blij was ze. Als baba dit vertelt begint hij zelf ook te huilen. Hij zegt dat hij zo blij en trots is. Ook vertelt hij dat er mensen zijn die tegen hem hebben gezegd dat ze niet kunnen geloven dat zulke jonge mensen zoveel aan een ander denken. Hier doe je het dan weer voor. Met een voldaan gevoel gaan we maar boven.

Vrijdag pakken we onze koffer in. Een hele tas vol kleding die niet meer mee gaat naar Zanzibar geven we aan mama. 'S avonds eten we de laatste keer samen en hebben we het er over hoe snel de tijd is gegaan. Wel een beetje een gek moment, maar met onze cadeautjes (een flesje gin voor baba en biertjes voor mama) maken we er een gezellige laaste avond van. Mama heeft mais voor me gekookt, omdat ze weet dat ik dat zo lekker vind. Super lief. 'S avonds wacht ik tot 12 uur, want dan is papa jarig. Daarna gauw slapen want de volgende dag gaat de wekker om 4.45 om te vertrekken naar Zanzibar. We gaan met onze koffer maar beneden en geven baba en mama en knuffel en bedanken ze voor hun gastvrijheid. Op naar Zanzibar. Vanuit het vliegtuig zien we al dat het wel echt een paradijs is. De vlucht verloopt spoedig en we arriveren eerder dan we dachten. Even wachten op de transfer van het hotel. Wachten zijn we ondertussen wel gewend hier dus we gaan op eem stoepje zitten en genieten van het weer. Aangekomen bij ons hotel zijn we super blij, want we hebben echt een top hotel. Super grote kamer met ligbad, een groot zwembad, restaurant met uitzicht op zee en als je het hotel uitloopt loop je zo de zee in. Hier gaan we ons de komende dagen wel vermaken. We nemen een duik in het zwembad en genieten van de rust.

De volgende dag beginnen we de dag goed met een wel heel uitgebreid ontbijt. Daarna gaan we Stone Town in. We willen naar de 'bekende' winkelstraat. We nemen onze plattegrond mee alleen kijken we er niet op... als we toch niet helemaal meer weten waar we zijn vragen we aan een local dit aan te wijzen op de kaart. We zijn echt al een heel stuk verder dan de winkelstraat en we verbazen ons erover hoe klein het eiland dus is. Uiteindelijk gevonden en na een aantal winkeltjes te hebben bezocht is het tijd voor een hapje en een drankje. Ook hebben we iemand gevonden die verschillende tourtjes aanbied. We maken hier gebruik van en laten meteen 3 dagen vast zetten. De eerste meteen voor morgen (maandag). We gaan naar Prison Island.

Vandaag worden we om 9 uur opgehaald vanaf het hotel om naar Prison Island te gaan. We lopen naar het strand waar de boot vertrekt. In 45 min varen we naar de overkant waar Prison Island ligt. Als we aankomen zien we een wit zandstrand met een heldere blauwe zee. Eerst gaan we naar een uitkijkpunt met een zicht over de zee. Daarna gaan we naar een gedeelte waar heel veel landschildpadden zitten. We krijgen bladeren die de schildpadden lekker vinden en lopen tussen de schildpadden door en voeren ze. Super gaaf. Daarna is het de bedoeling dat we weer op de boot gaan en vanaf daar gaan snorkelen. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik niet echt ervan houd om van een boot af te springen ver van de kust af. Dus ik vraag of ik op het strand mag blijven en dat ze me later oppikken. Dit is oke. Eerst even afkoelen en toch een beetje snorkelen. Hier zitten alleen nog kleine visjes. Dat is leuk. Daarna maak ik een wandeling langs het strand. Ik zie heel veel mooie schelpen. Ook zie ik een hele grote zeester liggen. Wauw, dat wilde ik echt graag zien. Hij is groen met geel en super mooi. Als ik verder loop zie ik er nog een liggen deze is rood. Een local komt naar me toe en zegt dat ik hem kan oppakken. Het voelt aan als steen. Als ik vraag of die nog wel leeft moet hij lachen.. 'sure' is zijn antwoord. Hij zou wel denken gekke Hollander. Even later word ik mee genomen door het bootje en varen we terug. Aangekomen in Stone Town gaan we lunchen bij een restaurant met een flonder boven het water. 'S middags gaan we nog even lekker zwemmen in het zwembad. 'S avonds gaan we naar de night food markt. Allemaal tentjes met verschillend eten. Leuk om over heen te lopen. En wat local food te proeven.

Vandaag zijn we naar Nungwi beach geweest. Dit is een strand in het noorden van het eiland. Na dik een uur rijden komen we aan bij een intens blauwe zee en een parel wit strand. Onze dag bestaat uit zwemmen, zonnen, schelpen zoeken en strandwandelingen maken. Aan het einde van de dag genieten we van een mooie zonsondergang en gaan met de taxi terug naar het hotel.

De komende 2 dagen hebben we al volgepland. Morgen gaan we een spice tour doen en donderdag gaan we zwemmen met wilde dolfijnen. Spannend!!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.

Liefs Ilona

Annie en Wim Sleiderink

Bedankt voor het prachtige verhaal We hebben er van genoten. We genieten echt met jullie mee .geniet maar lekker zolang het kan.
groetjes

Hettie leijten

Dames wat een mooi afscheid van Tanzania wat hebben jullie het geld goed besteed

Geniet van jullie vakantie die is zeer verdiend

Oma Jesien

Heel fijn om weer verder met jullie op reis te gaan. Geniet verder van alles wat jullie nog tegen komen. Vanmiddag ben ik even bij Hans zijn huis langs gereden om te zien hoe hij 50 jaar is geworden. De foto s zullen jullie ook wel te zien krijgen.Heel veel groeten en alle goeds en tot het volgende verhaal.Oma Jesien

Jolanda

Het lijkt mij een ontzettende overgang van al het primitieve naar weer een stuk luxe en eigen vrije tijd. Heel veel plezier nog.